Zdrowie dziecka, jego prawidłowy rozwój fizyczny, psychiczny i społeczny, dobre samopoczucie, korzystne relacje z innymi ludźmi, dobra dyspozycja do nauki, zależą m.in. od racjonalnego odżywiania się, w tym spożywania w ciągu dnia posiłku co 4 godziny. Fakt ten uzasadnia konieczność zapewnienia każdemu uczniowi posiłku w szkole. Posiłek w szkole stanowi niezbędny element racjonalnego żywienia, warunkującego prawidłowy rozwój dziecka, jego dobre samopoczucie i zdolność do pracy. Nie spożywanie posiłków co 4 godziny powoduje uczucie głodu. Uczucie to obniża zdolność do koncentracji uwagi, aktywności ucznia, samopoczucie, a tym samym zdolność do pracy. Posiłek szkolny powinien być nieodłącznym elementem edukacji zdrowotnej w szkole.
W obecnej sytuacji za podstawowy, powszechny posiłek szkolny, realny do wprowadzenia w szkole, należy uznać : ŚNIADANIE SZKOLNE. 1. Składające się z: • kanapki własnej ucznia (+ owoce lub warzywa). • Napoju np. herbaty, soku ( przygotowanego w domu i przynoszonego przez ucznia). 2. Spożywanie w czasie przerwy śniadaniowej (tzw. dużej przerwy) -wspólnie przez uczniów i nauczyciela.
Należy, wyraźnie podkreślić, że organizacja śniadań szkolnych jest zadaniem całej społeczności szkolnej tzn. 1) Uczniów - przygotowanie, przyniesienie i zjedzenie śniadania w szkole. 2) Rodziców - zabezpieczenie produktów, pomoc dziecku w przygotowaniu śniadania i napoju. 3) Szkoły - stworzenie warunków i organizacja śniadań szkolnych ( serwetka na ławce zakupiona przez rodziców).
Bez czynnego udziału rodziców wysiłki szkoły w organizacji śniadań szkolnych nie mają szans powodzenia.
Opracowała: mgr Elżbieta Turczanik |